A magyar diákoknak nemcsak a tudása, de motivációja is gyenge

Viszont csak mértékkel izgatják magukat a jegyek miatt. A gondokat semmilyen iskolafelújítási program nem oldja meg.

PISA-teszteket három évente végeznek összesen 72 országban, hogy általános képet kapjanak a diákok matematikai, természettudományi és szövegértési képességeiről, egyben össze is hasonlítsák azokat.

Ez az a teszt, amin az országunk egyre gyalázatosabban teljesít, ezen felhördül a közvélemény, az illetékesek csóválják a fejüket, majd aztán nem történik semmi.

Az Economist most ismét megjelentette a 2015-ös adatsorokat, kiegészítve némi érdekességgel.

Merthogy a legutóbbi felmérés alkalmával feltettek egyéb, környezetre, családra, iskolatársakra, egyéb tanulási körülményekkel kapcsolatos kérdéseket is.

Az Economist figyelmének a központjában most a motiváció (függőleges tengely) és a szorongás (vízszintes tengely) áll.

Az Economist grafikáján a pontok színe jelöli a Pisa teszteken elért eredményket. A kékek az átlag feletti, a barnák az átlag alatti teljesítményt jelzik. A függőleges tengelyen „Az osztály legjobb tanulói között akarok lenni” kijelentéssel, míg a vízszintes tengelyen a „Szorongok akkor is, ha jól felkészültem egy dolgozatra” kijelentéssel egyetértő diákok aránya látható.

Az Economist grafikáján a pontok színe jelöli a PISA természettudományi teszteken elért eredményket. A kékek az átlag feletti, a barnák az átlag alatti teljesítményt jelzik. A függőleges tengelyen „Az osztály legjobb tanulói között akarok lenni” kijelentéssel, míg a vízszintes tengelyen a „Szorongok akkor is, ha jól felkészültem egy dolgozatra” kijelentéssel egyetértő diákok aránya látható.

Bár jócskán vannak kivételek, a táblázatból az olvasható ki, hogy egy egészséges versenyszellem és motiváció általában kívánatos a sikerhez, és az sem baj, ha a diákokban van egy kis szorongás. (A kékkel jelölt országok csoportja a jobboldalt, középen: Hong-Kong, Kanada, Ausztrália, Norvégia stb.)

Ugyanakkor egy bizonyos szint felett a nagy akarás már túlzott szorongással jár együtt, így ezek az országok (Törökország, Mexikó, Costa-Rica stb.) az átlagnál rosszabbul teljesítenek.

Nos, azt nem mondhatjuk, hogy tanulóinkat blokkolja a nagy akarás.

Azt eddig is tudtuk, hogy a magyar diákok az átlag alatt teljesítenek a teszteken, és most az is hivatalos, amit a tanárok már régóta mondogatnak, hogy félelmetesen alacsony a diákok motivációs szintje.

Náluk csak a svájci, a japán és a holland diákokban kevesebb vágy, hogy a legjobbak között legyenek, de mindhárom nemzet oktatása hatékonyabb, mint a miénk.

Szerény vigasz, hogy a tanulóink az átlag alatt vannak a szorongásban.

Azt mindenki tudja, hogy a magyar közoktatásban sürgős és radikális beavatkozás kellene, de kormányszinten a látszatintézkedéseken (KLIK, önellenőrzés, iskolafelújítás stb.) kívül gyakorlatilag nem történik semmi.

Kategória: Érdekes, Hazai pálya Címke: , , , ,

Szólj hozzá!

avatar
  Subscribe  
Visszajelzés